Jak już wiadomo z poprzednich wpisów, prędkość ładowania strony ma bardzo duże znaczenie nie tylko dla robota Google, ale również lub przede wszystkim dla użytkownika. W końcu nikt nie chce czekać w nieskończoność, by wczytała mu się strona z zawartością, która go wstępnie zainteresowała w wynikach wyszukiwania.
Przyspieszenie strony na WordPress
Jeśli chcesz przyspieszyć swoją stronę na WordPressie, istnieje kilka rzeczy, które możesz zrobić już na starcie. Oto kilka z nich:
Szybki hosting
Wybierz hosting, który oferuje wysokie prędkości ładowania stron i minimalne opóźnienia. Najlepiej, jeżeli fizycznie znajduje się w kraju, na który prowadzisz stronę. Co prawda są obecnie sieci CDN, które trochę zmieniają sytuację… ale jeżeli nie będziesz korzystać z CDN, warto by Twoja docelowa grupa odbiorców, była możliwie najbliżej tego serwera.
Odpowiedni motyw
Wybierz motyw, który jest zoptymalizowany pod kątem prędkości ładowania stron i minimalizuje liczbę zapytań HTTP. Tutaj dobrym przykładem jest np. motyw Divi poruszony i opisany w poście o edytorach wizualnych. Im mniej zapytań idzie do serwera w trakcie wczytywania całości tym lepiej. Oczywiście pod warunkiem, że w tej mniejszej ilości nie próbujesz komuś przesłać strony ważącej kilkadziesiąt mega… 😉
Optymalizuj obrazy
Zmniejsz rozmiar obrazów przed ich umieszczeniem na stronie internetowej. Możesz zrobić to ręcznie lub użyć wtyczki o nazwie Smush bądź Imagify. Aczkolwiek najprościej jest to zrobić od strony samego serwera, by od razu wysyłać odwiedzającym zoptymalizowane i skonwertowane do innego formatu niż wyjściowy wszystkie obrazki, chociaż podejrzewam, że skoro czytasz ten post, raczej nie zajmujesz się administracją serwerów i nie poradzisz sobie z odpowiednim konfigiem. 😉
Pamięć podręczna (cache)
Użyj wtyczki do pamięci podręcznej, takiej jak WP Super Cache lub W3 Total Cache, aby przechowywać statyczne pliki zamiast generować je za każdym razem, gdy użytkownik odwiedza Twoją stronę. O innych wtyczkach do obsługi cache, w kolejnym wpisie dokładniej, bo jest ich zdecydowanie więcej niż tutaj wymienione dwie. A jest sporo takich, które może nie są aż takimi kombajnami, ale w zupełności wystarczą, żeby było dobrze.
Dzięki temu spada zarówno obciążenie serwera, bo dla każdego odwiedzającego nie musi generować wszystkiego od zera, a dodatkowo jak jest mniej obciążony to przy dobrej konfiguracji serwując statyczne elementy, jest w stanie obsłużyć takie ilości ruchu, których Ty nie będziesz w stanie uzyskać, choćbyś nie wiem jak chciał. 😎
Pamięć cache może przechowywać różne elementy strony, takie jak obrazy, pliki CSS, skrypty JavaScript czy pliki HTML. Wszystko zależy od ustawień przeglądarki oraz samej konfiguracji serwera.
Warto zaznaczyć, że pamięć cache może również wpłynąć na to, jak użytkownik widzi witrynę. Jeśli na stronie wprowadzisz zmiany, a użytkownik korzysta z pamięci cache, to może zobaczyć starszą wersję strony. Aby tego uniknąć, warto zawsze korzystać z opcji sprawdzania, czy jest nowsza wersja niż zapisana lokalnie. To oczywiście ustawiasz w samej wtyczce do cache. Zbyt długi czas może również spowodować, że użytkownik nie zobaczy aktualizacji na stronie, a zbyt krótki czas będzie wymagał częstszego pobierania elementów, co zwiększy czas ładowania witryny.
Minimalna ilość wtyczek
Użyj tylko niezbędnych wtyczek i usuń te, których nie używasz. Każda wtyczka może wprowadzić dodatkowe zapytania HTTP i spowolnić stronę. Dodatkowo każda z nich wysyła zapytania do bazy MySQL i ponownie zbędnie obciąża Twoją stronę. Przy okazji wybierając wtyczki do swojej strony, zobacz czy nie ma jakiejś szybszej i lepszej alternatywy. Czasami do obsługi danej funkcjonalności jest kilka lub kilkanaście rozszerzeń, przy czym tylko niektóre z nich są faktycznie wydajne. Natomiast to, co jesteś w stanie zrobić samodzielnie na poziomie samego WordPressa, bez użycia wtyczki, to rób. Zawsze będzie lżej… i szybciej.
Przyspieszenie strony na WordPressie jest naprawdę ważne, ponieważ wpływa na doświadczenia użytkowników ze stroną oraz na wyniki wyszukiwania w Google. Im szybsza jest Twoja strona, tym większa szansa, że użytkownicy pozostaną na niej dłużej i będą częściej do niej wracać. A o to w końcu chodzi, by użytkownik chciał wrócić na Twoją stronę i zapoznawać się z całością zawartego materiału.
Skomentuj wpis