Optymalizacja sklepu internetowego jest kluczowa dla osiągnięcia sukcesu w e-commerce. Aby sklep internetowy przynosił zyski, musi być zoptymalizowany pod kątem wielu czynników. Poniżej przedstawiamy kilka ważnych elementów, na które należy zwrócić uwagę przy optymalizacji sklepu internetowego:
Optymalizacja sklepu internetowego (nie tylko SEO):
1. Prędkość ładowania strony
Im szybciej strona się ładuje, tym większa szansa na zatrzymanie użytkownika na stronie sklepu i konwersję czyli sprzedaż. W sklepach internetowych szybkość działania całości sklepu jak i sama prędkość ładowania w tym, dodatkowych elementów wywoływanych z poza cache’u, ma naprawdę kluczowe znaczenie. Jeżeli Twój sklep ma dobry i wydajny serwer, wygenerujesz więcej transakcji niż na byle jakim (ale za to tanim) hostingu.
Niby oczywiste dla każdego, kto staje w roli kupującego – w końcu nikt nie chce czekać w nieskończoność czekając aż wgra mu się wybrany produkt czy kategoria produktów. O dziwo większość kupujących, kiedy otwiera swoje sklepy, zamiast patrzeć na to, co ich denerwowało w innych sklepach, w swoim kierują się zwykle zasadą „bo taniej” i wybierają zarówno hosting jak i cały silnik sklepu + szablon sklepu taki, że szansa na transakcję spada praktycznie do zera.
2. Responsywność
Sklep internetowy powinien być zoptymalizowany pod kątem urządzeń mobilnych, tak aby użytkownicy mogli bezproblemowo przeglądać ofertę na smartfonie czy tablecie. Tej kwestii w zasadzie nie trzeba chyba specjalnie tłumaczyć, bo w dzisiejszych czasach, smartfony i tablety są w powszechnym użyciu, więc jest zrozumiałe samo przez się, że najwięcej osób przeglądających Twój sklep, będzie właśnie posługiwać się urządzeniami mobilnymi. Jak będzie im wszystko płynnie działać i wyświetlać się OK, będą dokonywać transakcji albo co ciekawe… przejrzą część asortymentu na telefonie, by finalnie transakcji dokonać za pośrednictwem komputera. 🙂
Ostatnio robiliśmy test u jednego z naszych klientów, bo ciekawiła nas ilość transakcji dokonywanych za pomocą desktopów. Wynikało z tego jasno, że dużo stałych klientów sklepu, logowało się do swoich kont na urządzeniach mobilnych, przeglądało dostępne towary, a po kilku godzinach, logowali się ponownie by dokonać już transakcji, jednak za pośrednictwem komputera. 😀
Próbowaliśmy ustalić przyczynę takiego stanu rzeczy, ale nic sensownego nie udało się wywnioskować. Sklep został przetestowany na wszelkie możliwe sposoby na urządzeniach mobilnych, działa wszystko tak jak należy, wraz z płatnościami, wszystko na wersji mobile jest intuicyjne i bezproblemowe… W końcu wniosek był taki, że prawdopodobnie duża część klientów ma większe zaufanie do transakcji dokonywanych za pomocą komputera niż telefonu, gdyż takie zachowania występowały od samego początku istnienia sklepu i trwają cały czas. Przy czym część klientów jak udało nam się dowiedzieć jest znana osobiście naszemu klientowi (właścicielowi sklepu) i są to osoby starsze.
Na pewno dość ciekawy przypadek i przyglądamy się temu cały czas, czy wzrośnie ilość transakcji za pośrednictwem urządzeń mobilnych w tym jednym konkretnym sklepie, czy jednak mobilne będą służyły do przejrzenia asortymentu, a do transakcji pozostanie komputer. Jeżeli masz jakieś wnioski z czego jeszcze mogłoby to wynikać, lub przerabiałeś u siebie taki temat, zostaw info w komentarzu, chętnie się dowiemy od razu. 🙂
3. User experience
Użytkownik powinien czuć się komfortowo i łatwo poruszać się po sklepie internetowym. Optymalna nawigacja, czytelna prezentacja produktów i dobre opisy produktów oraz intuicyjna obsługa koszyka to kluczowe elementy, które wpływają na pozytywne doświadczenia użytkownika. To dotyczy wersji zarówno mobilnych jak i desktopowych.
Użytkownik, który będąc w Twoim sklepie po raz pierwszy, od razu wie, gdzie co ma kliknąć, wie w jaki sposób zadziała to, co na stronie wybierze i dostanie dokładnie taki efekt, będzie korzystać z takiego sklepu czy strony z przyjemnością i jest wtedy dużo skłonniejszy do dokonywania transakcji.
Jak musi bawić się w zgadywanie gdzie kliknąć, żeby otrzymać np. szczegółowe informacje o produkcie, albo jak korzystać z filtra produktów, bo zamiast jasno opisanego i wszędzie przyjętego pewnego standardu na ten mechanizm, developer wdrażający stronę, miał swoją „świeżą” koncepcję na ten element, tylko zapomniał poinformować o tym, że wybrany element po zaznaczeniu danej opcji np. nie ogranicza wskazanych produktów a wyświetla wyłącznie takie itp., taki sklep będzie mieć naprawdę ciężki orzech do zgryzienia, żeby userów przyzwyczaić do swojego „innowacyjnego” podejścia w zakresie działania i skłonić ich do dokonywania transakcji.
Jednak musisz pamiętać o tym, że takie przekonanie usera do świeżych rozwiązań, wymaga naprawdę sporych nakładów finansowych, bo musisz zapewnić gigantyczną ilość ruchu, na tyle by w końcu użytkownicy się nauczyli obsługi Twojego sklepu i przede wszystkim chcieli się nauczyć i z tego sklepu korzystać. Także to, co może na początku wydawać Ci się drogie otwierając sklep internetowy tj.: zaprojektowanie i wdrożenie prawidłowego UX&UI na potrzeby Twojej branży i typu produktów, w ogólnym rozrachunku okaże się kilkaset razy tańsze, a przede wszystkim generujące zyski, niż przekonywanie na siłę użytkowników do niekiedy wręcz idiotycznych i kompletnie nieintuicyjnych rozwiązań, tylko dlatego, że ktoś zrobił to tanio. 😀
4. SEO
Sklep internetowy nie istnieje bez SEO, chyba że masz duże zaplecze kapitału np. na reklamy w telewizji. W związku z tym, powinien być zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek, minimum w stopniu bardzo dobrym, co przyczyni się do wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania i dużego zwiększenia widoczności. Oczywiście w przypadku sklepów bardzo dobrze, by nie powiedzieć rewelacyjnie, sprawdza się połączenie pozycjonowania wraz z produktową kampanią Google Ads. Jest to fuzja najlepsza z możliwych, jeżeli chodzi o dopływ klientów na sklep. Im większy budżet na to przeznaczysz, tym więcej transakcji dokonasz.
O samej optymalizacji sklepu będzie osobny post, natomiast musisz pamiętać o tym, by wszelkie możliwe do wykonania elementy z zakresu SEO wdrażać najlepiej już na etapie stawiania sklepu. Ważne również jest to, aby sklep posiadał unikalne treści, dopasowane słowa kluczowe oraz zoptymalizowane meta tagi.
Dlaczego jest to istotne już na etapie stawiania sklepu w sieci? Po prostu będzie Ci wygodniej zlecić od razu wypełnianie indywidualnie dla każdego produktu wszystkiego w momencie ich wprowadzania, niż wprowadzić produkty hurtem z pliku, a potem przekopywać się przez każdy z osobna.
Już pomijając w ogóle sytuację, importu w przypadku sklepów w modelu dropshipping, gdyż używając opisów dostarczonych w pliku przez Twojego dostawcę towaru, Twój sklep będzie posiadał treści takie, jak 95% sklepów, które również posiadają asortyment tego dostawcy w ofercie. A dla Twojego sklepu oznacza to dokładnie tyle, że możesz liczyć tylko na marginalny wręcz odsetek możliwych do zrobienia transakcji i praktycznie zerową widoczność sklepu w wynikach wyszukiwania.
Więcej o optymalizacji sklepu w odrębnym wpisie już niebawem.
5. Personalizacja
Sklep internetowy powinien oferować możliwość personalizacji oferty i komunikacji. Dzięki temu użytkownik będzie czuł się doceniony i bardziej skłonny do przeprowadzenia transakcji.
Tu chyba jak sam rozumiesz, musisz dać użytkownikom możliwość odpowiedniej konfiguracji całej oferty w Twoim sklepie, nietypowego łączenia produktów w zestawy, zachęcić klientów różnymi rabatami jak zajdzie taka potrzeba, a przede wszystkim umożliwienia im kontaktu. Jeżeli zostawisz klienta samego sobie w sklepie, w przypadku jakichkolwiek wątpliwości zrezygnuje z dokonania u Ciebie transakcji.
Jeżeli natomiast, będzie miał możliwość skontaktowania się z Twoim działem obsługi, przeczytania najczęstszych pytań wraz z odpowiedziami w odrębnym dziale i jeżeli to możliwe, np. pisania na czasie z jakimś konsultantem z działu obsługi, który odpowie mu na wszelkie pytania… będzie po prostu pewniejszy co do wybranej przez siebie opcji jak również co do wiarygodności samego sklepu. A to oznacza dla Ciebie transakcję.
Pamiętaj, że w sklepie internetowym, jeżeli klient będzie miał zbyt duży wybór czy ma kupić czy nie kupić, wybierze zwykle to drugie, czyli nie kupić. 😉 Dlatego Twoja w tym głowa, by tak rozplanować wszystkie elementy, aby podsuwać użytkownikowi wszystko pod nos, jak już gdzieś wejdzie i coś kliknie. Im bardziej postawisz na to, że Twoi klienci w sklepie świetnie sami sobie poradzą, tym mniej transakcji wygenerujesz. To oczywiście łączy się z punktem 3 czyli UX/UI, z czym możesz zgłosić się do nas – chętnie pomożemy i zajmiemy się również i Twoim sklepem. 🙂
6. Analiza danych i opłacalność inwestycji
Sklep internetowy powinien być zoptymalizowany pod kątem analizy danych, tak aby można było skutecznie monitorować zachowanie użytkowników na stronie i wprowadzać zmiany, które wpłyną pozytywnie na konwersję.
Bez danych nie wiesz nic. Działasz na ślepo. Nie wiesz czemu, kiedy i w którym konkretnie momencie użytkownicy porzucają chęć dokonania transakcji. Nie wiesz jaka jest skuteczność poszczególnych reklam, na ile one w ogóle Ci się zwracają, czyli jaki masz wskaźnik ROAS czy przede wszystkim ROI dla całego sklepu.
Dodatkowo bez szczegółowych danych i ich analizy, nie jesteś w stanie również wyłapać elementów wymagających poprawy, ani nie będziesz mógł precyzyjnie określić źródeł ruchu oraz wielu innych elementów… które w połączeniu razem, dają Ci potężną dawkę informacyjną. A właściwie jej brak, jeżeli nie spędzasz regularnie czasu na analizowaniu dostępnych danych.
Zwykle zajmujemy się analizą tego, co jest niezbędne informacyjnie dla nas, ale klientom radzimy by również dokonywali swoich analiz danych, które są wyznacznikiem opłacalności inwestycji w sklep oraz doradzamy jak na niektóre dane patrzeć czy jak je interpretować. My realizujemy dla klientów cele marketingowe, które zwiększają zarówno świadomość marki jak również ilość ruchu i ilość sprzedaży ale… nigdy nie patrzymy na sklep w krótkoterminowej perspektywie.
Wynika to z faktu, że sklep jeżeli podchodzisz do niego poważnie, nie będzie inwestycją, która od dnia wrzucenia do sieci będzie generować Ci zyski. Pochłania na starcie sporo kapitału, jednak istotne jest to, co w tych inwestowanych środkach otrzymujesz zwrotnie. Jeżeli włożysz 100k w marketing sklepu, a ogólny bilans z transakcji wyjdzie na 70k, to nie znaczy, że straciłeś 30k, jeżeli dzięki temu kolejny rok będzie już nieco z górki jeśli chodzi o ilość transakcji, bo zbudowany został jakiś pierwszy etap rozpoznawalności marki.
Patrz zawsze na swój sklep jako na projekt minimum 5 letni. O ile pierwszy rok może wiązać się ze sporą stratą kapitału, popatrz na to jak na inwestycję i co w tej „stracie” otrzymujesz, czyli na ile wzrosła rozpoznawalność Twojego sklepu, ilu masz stałych klientów, jaki jest ogólny poziom zadowolenia klientów, ilu jest skłonnych polecać sklep znajomym itp. To jest Twój faktyczny wskaźnik zwrotu z inwestycji, a nie suche cyfry, które mówią Ci jedynie, że np. w danym kwartale wyszedłeś na +50k na czysto a w drugim kwartale na -18k.
Ważne, by sklep miał przynajmniej 2-3 letni okres rozruchowy. Oczywiście są wyjątki, tak samo jak są wyjątki w przypadku ponoszonych nakładów na rozwój sklepu, by zaczęło to generować zyski. W przypadku np. producentów, którzy posiadają towar i magazynują u siebie, w dodatku mają możliwość wznowienia produkcji jak zajdzie taka potrzeba, zdecydowanie mniejszym nakładem i czasem rozruchowym mogą się podeprzeć, by sklep był opłacalny.
Jeżeli natomiast myślisz,że uda Ci się w dropshippingu osiągnąć sukces niewielkim bądź prawie żadnym nakładem finansowym, musimy Cię zmartwić, gdyż jest to przypadek jeden na milion. Najczęściej taki, który jest pierwszym sklepem z danym asortymentem, a dodatkowo ma naprawdę dobre ceny i warunki dostawy. 🙂
Więcej o samym prowadzeniu sklepów internetowych, rentowności i jak je prowadzić, też będzie w odrębnym wpisie.
7. Bezpieczeństwo
Sklep internetowy powinien spełniać standardy bezpieczeństwa, takie jak certyfikat SSL czy zabezpieczenia przed atakami DDos, co wpłynie na zaufanie użytkowników do sklepu i zwiększy konwersję.
Jako, że już trochę czasu spędziłeś na stronach naszej firmy i samym blogu, wiesz że kwestię bezpieczeństwa traktujemy priorytetowo. W przypadku sklepów internetowych jest to jeszcze istotniejsze, ze względu na ilość danych osobowych, które wraz z informacjami o transakcjach, są zawarte i przypisane do poszczególnych klientów.
Także na wzmocnieniu bezpieczeństwa swojego sklepu nie oszczędzaj, bo późniejsze konsekwencje prawne w przypadku np. włamania i wycieku mogą kosztować Cię wielokrotność tego, co zaoszczędzisz na słabszych zabezpieczeniach, byle jak skonfigurowanych i zazwyczaj w mało profesjonalny sposób.
Skomentuj wpis